Gabrielė Vorobjovienė. Autorinės teisės fotografijoje

2022 12 20

Videopaskaitoje „Autorinės teisės fotografijoje“ asociacijos LATGA Vizualiųjų menų poskyrio vadovė Gabrielė Vorobjovienė supažindina su pagrindiniais autorinių teisių aspektais ir dažniausiai pasitaikančiomis jų pažeidimo situacijomis, pataria kaip elgtis pastebėjus savo fotografijų neteisėtą panaudojimą.

 

 


 

Sėkmingai nuaidėjus 2022 m. tarptautinio simpoziumo „NIDA. Sutikti fotografiją“ uždarymo paskutiniams garsams, grįžtame į Vilnių. Kiekvienais metais po renginio nepalieka tuštumo jausmas po tokios energingos savaitės su daugybe renginių ir veiksmo. Šiais metais norime kaip galima ilgiau pratęsti simpoziumą ir dar kiek pasibūti kartu su visada turinčiais ką pasakyti lektoriais ir aktualiomis jų paskaitomis. Kviečiame į trumpą paskaitų ciklą naujoje Lietuvos fotomenininkų sąjungos erdvėje prie Vilniaus fotografijos galerijos, Stiklių g. 4 (įėjimas iš Didžiosios g. pusės).

 

Spalio 13 d. 17.00 val.

Arvydas Grišinas. Memai, vaizdiniai ir performatyvi karyba

Paskaitoje nagrinėjamas karybos performatyvumo klausimas Rusijos karesu Ukraina. Kokią reikšmę šiame procese užima simbolinė, vaizdinė,memų komunikacija? Kaip šioje komunikacijoje skleidžiasi skirtingospolitinės vaizdinijos? Aptariami tiek performatyvios, įbūtinančios politinės retorikos, tiek ir performanso karybos, protesto ritualizmo klausimai.Ši tema diskutuojama platesniame, epochiniame globalios krizės irintuityviosios politikos kontekste.

Dr. Arvydas Grišinas yra politikos antropologas, Kaunotechnologijos universiteto mokslo darbuotojas, Vilniaus dailėsakademijos lektorius. Knygos Politics with a Human Face: Identity andExperience in Post-Soviet Europe autorius. Domisi politinės tapatybėsir vaizduotės, liminalumo, posovietinės Europos temomis. Šiuo metudirba prie antrosios monografijos, darbiniu pavadinimu IntuitivePolitics: When the Enlightenment Dims.

Vaizdas Christian Borys

 

Spalio 18 d. 17.00 val.

Agnė Narušytė. Išvirkščio laiko peizažai: Mažoji Lietuva ir Ukraina

Sakoma, kad frazė „subombarduota atgal į akmens amžių“ gimė per Vietnamo karą. Ji išreiškia mintį, kad griaunant infrastruktūrą ir pastatus kokią nors vietą galima išplėšti iš dabarties ir „transportuoti“ ją atgal tarsi laiko mašina (Cullather 2006). Taip kuriami išvirkščio laiko peizažai. Dabar juos „piešia“ mus pasiekiančios Rusijos Federacijos sugriautų Ukrainos miestų fotografijos. Pajuodę pastatai, kiaurymės ten, kur turėjo būti pastato vidus, milžiniškos duobės ten, kur buvo pastatai, gatves užkimšusi geležis, iš oro matomi broliški kapai, palydovų užfiksuoti lavonai gatvėse maitina apokaliptinę vaizduotę. Tuos tarsi ateityje rastus žlugusios civilizacijos peizažus fotografuoja ir Nacionalinėje dailės galerijoje neseniai pristatytas Aleksandras Gliadelovas (kuratorius Gintaras Česonis). Jo fotografijas dabar yra proga palyginti su primirštu Raimundo Urbono ciklu „Rytprūsiai“ (1988–1997), turėjusiu virsti knyga Prarastas pasaulis. Tai – tas pats „russkij mir“, užgrobtas teritorijas stumiantis į praeitį.

Agnė Narušytė (g. 1970) yra menotyrininkė, fotografijos ir dailės kritikė bei parodų kuratorė. 1995–1996 m. Niukaslo universitete (Didžioji Britanija) studijavo kino teoriją. 2005 m. Vilniaus dailės akademijoje apgynė humanitarinių mokslų daktaro disertaciją „Nuobodulio estetika XX a. devintojo dešimtmečio Lietuvos fotografijoje“.

Fotografija: Aleksandr Gliadelov, „Prekybos ir pramogų centras „Retrovilis“ po apšaudymo. Kyjivas“. 2022

 

Spalio 20 d. 17.00 val.

Erika Grigoravičienė. Naujasis bestiarijus: gyvūnai karo Ukrainoje kronikose

2022 m. balandžio pradžioje „Twitter“ tinkle tarp gausių išlaisvintos Bučos vaizdų pasirodė kelios intriguojančios nuotraukos: prie apdegusio tanko gatvėje suklupę spaudos fotografai fotografuoja kates. Gyvos katės karo korespondentus neatsitiktinai sudomino labiau nei rusų tanko liekanos. Per karą atsiskleidė gyvūnų svarba Ukrainoje, jie tapo reikšmingais valstybės viešosios politikos ir karo kronikų veikėjais. Pirmųjų karo dienų reportažuose sujaudino tai, kad žmonės bėga iš šalies, slepiasi nuo bombų Kyjivo metro stotyse kartu su savo augintiniais. Vėliau žiniasklaidoje ir socialiniuose tinkluose pamatėme ukrainiečių karius su keturkojais bičiuliais ant rankų, pagalbininkus ežius, herojų šunelį išminuotoją Patroną, okupaciją atlaikiusį Demydivo zoologijos sodą, priešo nusiaubtuose miestuose išgyvenusius šunis ir kates, kiaulę Lvivo gyvūnų prieglaudoje. Gyvūnai karo kronikose – tai pirmiausia kompanionai kovoje už laisvę. Jie simbolizuoja išlikimą, atsparumą, viltį, meilę ir atodairą visoms gyvoms būtybėms, rūšių solidarumą siekiant bendro tikslo. Tačiau Aleksandro Gliadelovo, Yasuyoshi Chiba ir kitų profesionalų fotografijas suvokiant estetiniu režimu, gyvūnų atvaizdai jose įgyja ir nenuspėjamų veikmės galių. Susidūrus su sapiens beprotybe, jomis ypač norisi pasikliauti.

Dr. Erika Grigoravičienė – dailės istorikė ir kritikė, parodų kuratorė, Lietuvos kultūros tyrimų instituto vyresnioji mokslo darbuoja, knygų Vaizdinis posūkis (2011), Ar tai menas, arba Paveikslo nelaisvė (2017) autorė.

Akvilė Grigoravičiūtė 2009 m. baigė politologijos bakalauro studijas TSPMI, 2010 m. – germanistikos magistro studijas Sorbonoje (IV Paryžiaus universitete). Literatūros jidiš kalba tyrėja, vertėja. Šiuo metu dirba programuotoja viename informacinių technologijų startuolyje Paryžiuje. Prasidėjus Rusijos invazijai Ukrainoje, aktyviai įsitraukė į informacinį karą prieš Rusiją.

Fotografija: Aleksandr Gliadelov, Kijivas. 2022

 

Lapkričio 28 d. 17 val.

Natalija Arlauskaitė. Rytų Europos slaptųjų tarnybų mokomoji ir tarnybinė fotografija

Per pastaruosius kelerius metus pasirodė fotografijos albumų, monografijų, filmų, kurių ašis – užslaptinta, tarnybinė, mokomoji medžiaga, socialistinių / sovietinių slaptųjų tarnybų naudota rengiant agentų ir agenčių tinklą ir ugdant jų specifinius įgūdžius. Griežtai institucinę fotografijų ir kino vaizdų cirkuliaciją keičia vieša ir neribota. Tačiau ką reiškia tokių vaizdų publikavimas (pavyzdžiui, filmo ar knygos pavidalu), eksponavimas muziejuose (galima pamatyti Vilniaus Okupacijų ir laisvės kovų muziejuje), naudojimas meno projektuose? Kuo ypatingas tokių Rytų Europos represinių institucijų dokumentų publikavimas? Kokios jo etinės ir politinės implikacijos ir ribos? Kaip prasminga kalbėti apie slaptosios policijos estetiką? Paskaita remiasi Lietuvos, Lenkijos, Rumunijos ir Vengrijos slaptųjų policijų fotografijų albumais ir filmais.

Natalija Arlauskaitė – vizualumo ir kino tyrinėtoja, Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto profesorė. Pagrindinės interesų sritys – vizualumo ir medijų teorija, istorinė vaizduotė, sovietmečio studijos, Antrojo pasaulinio karo atmintis, medicinos vaizdinija. Tarp knygų – Trumpas feministinės kino teorijos žinynas (2010), Savi ir svetimi olimpai: ekranizacijos tarp pasakojimo teorijos ir kultūros kritikos (2014), Nuožmi taika: žlugusių režimų fotografija dokumentiniame kine (2020, visos – Vilniaus universiteto leidykla), rinkinio Fokuse: moterys Lietuvos kine (Lapas, 2021) sudarytoja kartu su Lina Kaminskaite.

Kadras iš filmo: Maciej Drygas, „Viena diena Lenkijos liaudies respublikoje“ (“Jeden dzień w PNR”), 2006

 


 

Paskaitos apie fotografiją Lietuvos fotomeninkų sąjungos galerijose

Nuo 2018 m. lapkričio mėnesio vėl pradedamas paskaitų apie fotografiją ciklas “Prospekto” fotografijos galerijoje. Ši tradicija tęsiama jau nuo 2010 m., kai vakarus vedė fotografijos istorijos tyrinėtojas Stanislovas Žvirgždas. 2018 m. planuojamas paskaitų ciklas žada išsiplėsti ir analizuoti ne tik istorinę fotografiją, bet ir šiandienos aktualijas tiek lokaliu, tiek ir tarptautiniu kontekstu. Paskaitos šiais metais bus skaitomos taip pat Kauno ir Klaipėdos fotografijos galerijose.

 

2018 Lapkričio 22 d. 17.30 val. ("Prospekto" fotografijos galerija, Vilnius)
Dainius Junevicius. Keletas naujų potėpių senosios Lietuvos fotografijos paveikslui.

Lietuvos XIX a. fotografijos tyrėjas, fotografų A. Korzono, A. Rohrbacho ir J. Čechavičiaus biografijų autorius kalbės apie naujai atskleistus Lietuvos fotografijos istorijos faktus. Kas buvo pirmosios Lietuvoje dagerotipinės nuotraukos autorius? Dagerotipininko Karlo Neuperto kelionė aplink Baltijos jūrą. Korzono likimas ir palikimas. Kodėl nesužibėjo geriausio Vilniaus fotografo Vilhelmo Zacharčiko žvaigždė? Kaip emigrantas Kozėlas tapo Prancūzijos fotografijų draugijos sekretoriumi. Jaunuolių kelionės upe malonumai kartu su fotografu Čechavičiumi.


2018 Lapkričio 28 d. 17.30 val.  ("Prospekto" fotografijos galerija, Vilnius)
Agnė Narušytė. Laiko patirtys šiuolaikinėje fotografijoje.

Šiuolaikinio meno kūriniuose fotografija dažnai pasitelkiama siekiant įprasminti paradoksalią skirtingų laiko sluoksnių koegzistenciją dabartyje. Ji yra tarsi “tuščias” vaizdas, kurį galima “įkrauti” konkrečios vietos “užmirštomis” (arba niekada nežinotomis, netgi neegzistavusiomis, t.y. išsigalvotomis) prasmėmis. Fotografija veikia kaip laiko siūlė ir kito laiko intarpas, paverčiantis istoriją ir mokslines žinias fikcija, o fiktyviems konstruktams suteikiantis tikrumo aura.


2018 Lapkričio 30 d. 18.00 val. (Kauno fotografijos galerija, Kaunas)
Gytis Skudzinskas. Knyga kaip kišenėje telpanti galerija (tarp klasikos ir subkultūros)

Knygų dizaineris, menininkas kalbės kaip knygos formatas gali tapti kūrinių eksponavimo erdvė. Bus pristatomi leidiniai įsiterpiantys tarp tradicinės knygos ir dailininko knygos meninių projektų. Kalbės kaip spausdintą projektą paversti meno kūrinio tęsiniu ir antrininku, siekiant klasikinį knygos formatą paversti unikalia ekspozicine erdve. Taip pat bus aptartos alternatyvios leidybos praktikos ir jų vaidmuo meno kūrinio reprezentacijoje.

2018 Gruodžio 6 d. 17.30 val. ("Prospekto" fotografijos galerija, Vilnius)
Vaizdų archyvas / Sąsiuvinis nr. 3 / 1945 m.

Knygos pristatymas - pokalbis. Dalyvauja Tomas Vaiseta, Jurij DobriakovKęstutis Grigaliūnas.
„Vaizdų archyvas“ yra Kęstučio Grigaliūno meninis tyrimas, Lietuvos ypatingajame archyve renkant fotografijas ir kitus vaizdus. Sąsiuvinis Nr. 3 yra trečioji projekto knyga, kurioje sudėtos fotografijos, surinktos iš 1945 m. baudžiamųjų bylų. Leidinyje spaudinami N. Arlauskaitės, N. Černiausko, J. Dobriakovo, M. Nastaravičiaus, A. Petrauskienės, A. E. Puišytės, Š. Sederavičiūtės ir T. Vaisetos tekstai.

"Grigaliūnas siūlydamas padirbėti su suanonimintais atvaizdais ir paieškoti jų jungčių ir derinių, kelia panašią problemą – kiek ir kokio žinojimo apie laikotarpį, dominuojančias jo interpretacijas, fotografijų mediją ir konkrečias fotografijas mums reikia, kad santykis su atvaizdais ne atgamintų paruoštus interpretacinius modelius, iš esmės nepriklausančius nuo medžiagos ir jos faktūros, o būtų savas. Kiek ir kokio citatos konteksto (išanoniminimo) reikia, kad įprastą laikotarpio ir įvykių suvokimą netelpančios fotografijos nebūtų atmestos, paverstos vizualiais kuriozais ar vien estetiškai žavinčiu vaizdu. Galiausiai, ar egzistuoja toks poreikis – žiūrėti į fotografijas kaip į įtampą kuriančias citatas. Atsakymas neakivaizdus.“ N. Arlauskaitė, Anonimiškumo kuravimas, 7md, Nr. 31 (1183), 2016-10-07

2018 Gruodžio 12 d. 17.30 val. ("Prospekto" fotografijos galerija, Vilnius)
Natalija Arlauskaitė. Susiūti kūną 1983 m. vasarą: geografija, mikrochirurgija ir fotografija.

Apie 1983-1984 m. medijų kampaniją, skirtą mikrochirurgijos laimėjimui, kai mergaitei iš kaimo Radviliškio rajone Maskvoje buvo atlikta unikali operacija prisiuvant abi nupjautas galūnes, o kartu apie tai, kaip pasakojimai ir vaizdai, pirmiausia fotografija, gamino politinį, etninį, geografinį sovietinį kūną.
 

2019 m. Vasario 2d. 16.00 val. KKKC (Didžioji Vandens g. 2, Klaipėda)
2019 m. Vasario 9d. 16.00 val. KKKC (Didžioji Vandens g. 2, Klaipėda)
Artūras Šeštokas. Šlapio kolodijaus fotografija šiandien.

Teorinėje dalyje bus trumpai apžvelgiama fotografijos atsiradimo istorija, supažindinama su
šlapio kolodijaus fotografijos technikos atlikimo būdu. Praktiniai užsiėmimų metu bus
atliekamas fotoemulsijos ant stiklo plokštelės paruošimas, įjautrinimas, fotografavimas ir
ryškinimas. Užsiėmimų pabaigoje palanuojama diskusija apie fotografijos technikų įvairovę, jų
savybes.

 

Projektas dalinai finansuojamas LTKT ir Vilniaus miesto savivaldybės.

 

00370 5 2611665
Gedimino pr. 43, LT-01109 Vilnius
Sprendimas: Cloudlab.lt