Vilniaus metraštininkas Mečislovas Sakalauskas: „Buvau įsimylėjęs Vilnių“
2023 06 18 / Gediminas Kajėnas (15min.lt)
„Dabar gyventi gera, kad tik sveikatos būtų. O jaunystėje reikėjo ne tik galvoti, iš kur duonos gauti, bet dar ir žiūrėti, kad kailis liktų sveikas ir Sibire neatsidurtum. Visko per šiuos devynis su viršum dešimtmečių teko patirti, bet dabar galiu pasakyti, kad gyvenimas buvo įdomus, o man tikrai sekėsi“, – sako 95-uosius metus einantis fotografas Mečislovas Sakalauskas.
Roko maršai fotografijoje: roko subkultūra ir simbolinė politinių permainų reprezentacija
2023 06 14 / Tomas Pabedinskas („Logos“, 2023 m. sausis–kovas)
Sąjūdžio laikotarpis (1988–1990) atminties institucijų ir kolektyvinėje Lietuvos visuomenės atmintyje įtvirtintas svarbių politinių įvykių fotografijomis. Tačiau šiems istoriniams įvykiams skirtuose albumuose spausdinama tik nedaug svarbios Sąjūdžio dalies – Roko maršų – nuotraukų, nors jos simboliškai ne mažiau reikšmingos nei politinius įvykius įamžinusios fotografijos.
Susitikime laiške! Dalios Mikonytės personalinė paroda „Migle“
2023 04 28 / Marija Martinaitytė („7 meno dienos“)
Fotografija kaip draugystės išraiška ar liudijimas. Tai tikriausiai pirma mintis, man kilusi įžengus į Dalios Mikonytės parodą „Migle“, vykstančią Vilniaus fotografijos galerijoje. Tačiau greitai ši pirminė idėja šiek tiek transformuojasi ir pradedu matyti Mikonytės fotografijas kaip savitą ir labai intymų komunikacijos būdą. Labai svarbus šioje parodoje susirašinėjimo aspektas.
Fotografijos pakeleiviai ir pirmtakai. Kęstučio Stoškaus paroda „Vilniaus portretas“ Rotušėje
2023 03 17 / Agnė Narušytė („7 meno dienos“)
„Mūsų laikmetis su agresyvia energija paskubomis ir nenumaldomai deda savąjį retušą miesto portrete. Vieną rytą pamėgtame skersgatvyje randi asfaltą vietoj senojo akmeninio grindinio. Sparčiai, lyg pelėsiai, dauginasi margos plastikinės reklamos, akį rėžia vitrinos-akvariumai. Pakaitalų industrijos epocha – sintetinės materijos ir sintetinių jausmų epocha – negailestingai, be skrupulų skverbiasi į senąjį miestą“.
Spalvų metempsichozė
2022 09 29 / Ričardas Šileika
Jessica Backhaus šioje ekspozicijoje impresyviai „aprašo“ savo peizažus, savo natiurmortus. Neįsipareigodama jokiam žanrui ar stiliui. Ji pamaišo rankose savo spalvotyrinio žaidimo kortas ir – iškrenta, kas iškrenta. Nes nei ką laimėti, nei ką pralošti nėra nė mažiausio reikalo. Kaip kad atvertę akmenį – ėėė! – randame sliekų, taip po Jessica Backhaus spalvotais lakšteliais aptinkame kitas / kitaip „susikūrusias“ spalvas. Apžiūrinėdami šiąsias iškarpas, mintyse jas maišydami / mainydami, spalvoms ir atspalviams imlūs žiūrovai – man regis – į(si)klijuoja jas į spalvų herbariumų skirtingus puslapius. Iškarpos virsta įklijomis.
Perpasakotos istorijos jau visada yra nebebūtos
2022 09 01 / Ričardas Šileika
Kas yra restartas? Ar jis vyksta savaime? Ar būtina naudoti pastangas? Kiekvieną rytą kai pakylame iš savo lovų, iš patalų – tai yra restartas? Restartas yra kelionė? Restartas yra nelaimė, liga? Restartas yra to paties skonio kitas skonis? Įbridimas į tą pačią upę antrą ir trečią kartą? Tos pačios situacijos „per(si)organizavimas“ kitaip? To paties vaizdo pateikimas / išvydimas kitu rakursu? Dar šimto, dar tūkstančio eilėraščių apie meilę, apie mirtį parašymas vis kitaip ir kitaip?
D. Dagienė: „Vilniaus geto teritorijoje tokios fotografijos, lyg nukritę medžių lapai, klajojo kiemuose ir gatvėse…“
2022 08 09 / Elvina Baužaitė (Bernardinai.lt)
Vilniaus rotušėje veikusios parodos „Augalų atmintis“ (fitografija: chlorofilo atspaudai) proga – pokalbis su jos autore, fotografe DOVILE DAGIENE. 2020 m. D. Dagienė Vilniaus dailės akademijoje apgynė daktaro disertaciją, surengė ne vieną solinę parodą, yra įvertinta ir apdovanota Lietuvos ir pasaulio fotografų bendruomenės.
Iš salos į salą. Pokalbis su taivaniete menininke Chia-Yun Wu
2022 05 24 / Marija Martinaitytė („7 meno dienos“)
Gegužės mėnesį į Nidos meno koloniją iš Taivano atvyko menininkė Chia-Yun Wu. Ši meno rezidencija yra tarptautinio fotografijos simpoziumo „NIDA. Sutikti fotografiją“ dalis. Iš 102 kandidatų menininkė komisijos buvo atrinkta vienbalsiai. Chia-Yun Wu koncentruojasi į meno tarpdiscipliniškumą ir savo darbuose jungia kino kalbą, fotografiją, kitas medijas bei meno formas.
Absoliučiai kiekvienoje molekulėje (Įsibuvus Kristine Krauze-Sluckos parodoje)
2022 04 14 / Ričardas Šileika
Homo sapiens įvairiažanrė ir skirtingabūdė veikla ilgainiui vis labiau „humaniškėja“. Tai yra ji beatodairiškai pritaikoma žmogaus ambicijoms ir poreikiams. O tie poreikiai neįtikėtinai „auga“ kaip ant mielių. Tiksliau – jie daiginami, jie auginami, jie priauginami tamtyč. Ar kas galėjo (į)spėti, kad vis spartesnis ir vis aršesnis civilizuotėjimas sukels atvirkštinių – nepalankių ir net kenksmingų – pasekmių patiems žmonėms.
Kiekvieno mūsų diena yra penklinė. Gyvenimas – polifonija
2022 03 02 / Ričardas Šileika
Kaip parodos „Garso ir tylos autografai“ autoriai demonstruoja garso pasekmę? Kaip ją vizualizavo? Kaip abstrakcijas, kaip bangas, kaip dėmes, kaip ornamentus, kaip sukinius. Manding, tiek ir teįmanoma. Juk parodos žiūrovas pats sau „įsijungia“ garsus ar melodijas. Kokias jam per čia rodomus vaizdus „pakiša“ jo vidinė patirtis, kokias atveria asociatyvioji atmintis ir kūrybinga vaizduotė.