Nuo ribų iki tinklų: pastabos apie fotografijos prasmių paradigmų kaitą
Pranešime tyrinėjama, kaip šiuolaikine menine fotografija kuriamos ir perteikiamos prasmės, šį funkcionavimą supriešinant su tradicinėmis „klasikinės“ fotografijos paradigmomis. Siūlomos kelios konceptualios evoliucijos įžvalgos, kuomet fotografija perėjo nuo santykinai stabilias ribas propaguojančios sistemos prie takesnės tinklaveikos. Šis pokytis atspindi platesnes sociotechnologines slinktis, ypač atsižvelgiant į transformacijas po 2008 m. Baltijos ir Europos fotografijos laukuose. Analizuojant atvejų tyrimus, akcentuojamas platesnis kultūrinis persiorientavimas link tarpusavio saviveikos ir intermedialumo, kvestionuojant tradicinę fotografijos indeksiškumo sampratą bei pabrėžiant kritinį žiūrovo vaizduotės vaidmenį iškoduojant vizualius pasakojimus.
Iliustracija: Vytautas Kumža, „Ar aš?“, 2022. Archyvinis rašalinis spaudinys, durų grandinėlė, varžtai, aliuminio rėmas. 50 x 40 cm.
Paulius Petraitis yra tyrėjas, menininkas ir nepriklausomas kuratorius. Savo įvairialypėje praktikoje domisi vaizdų prasmių gamyba platesniuose sockultūriniuose ir technologiniuose kontekstuose. Meninius tyrimus pristatė Fotografų galerijoje Londone, Talino šiuolaikinio meno muziejuje, Trumsės šiuolaikinio meno centre, Rygos fotografijos bienalėje. 2020 m. Latvijos nacionaliniame meno muziejuje kuravo įvietintą intermedialios fotografijos parodą „On Photographic Beings“. Taip pat dirba su leidybos praktikomis – menininko knygos įtrauktos į įvairias kolekcijas, tarp jų MoMA ir Metropoliteno meno muziejaus bibliotekų, Danijos dizaino muziejaus, Estijos taikomojo meno ir dizaino muziejaus ir Clark Art instituto.
Nuotr.: Kristine Madjare