Paviršius ir vaizdas. Pastabos apie modernistinę ir šiuolaikinę fotografiją
1995 m. menininkas Jeffas Wallas savo dažnai cituojamoje esė „Abejingumo ženklai: fotografija konceptualiame mene arba kaip konceptualus menas“ rašė, kad fotografija didžiąją XX a. dalį (kaip ir XXI a.) bandė tapti modernistine ir vizualiųjų menų avangardo dalimi. Pirmieji bandymai tai padaryti susiję su piktorealizmo fotografija – fotografine tapybos imitacija. Jeigu paveikslo paviršius ir turi tam tikrą spontaniškumą, fotografija – ne.
Nors modernumo vaizdinis režimas buvo pagrįstas linijine perspektyva ir figūros bei paviršiaus santykiu, atrodo, kad dabar šiomis vaizdinėmis priemonėmis yra sunku tinkamai reprezentuoti esamą laiką. Ypač kai pradedame suprasti, kad modernybės idėja apie gamtos ir kultūros atskyrimą niekada nebuvo tiesa.
Nors fotografijai vis dar sunku išvengti linijinės perspektyvos naudojimo, nemažai šiandien dirbančių menininkų savo paveikslų paviršių artikuliuoja naujais, galbūt net spontaniškais būdais. Paulo Kuimeto pristatymas išsamiai išplėtoja šias mintis ir pristato dabartines menines praktikas, kuriose tai atsispindi.
Fotografija: Jochenas Lempertas, be pavadinimo (subjektyvi nuotrauka), 2011 m.
Subjektyvios nuotraukos: ilgos ekspozicijos, padarytos gulint su fotoaparatu ant krūtinės, taip žvaigždės šviesoje fiksuojant mano kvėpavimo judesius.
Paul Kuimet (g. 1984) – menininkas, dirbantis su fotografija, 16 mm juosta ir šių laikmenų instaliacija. Nors jo kūryba dažnai apibūdinama technologiniu matymo būdu, jo praktikoje akcentuojamas žiūrovo judėjimas ir buvimas parodos erdvėje. Nuo 2013 m. savo kūryboje Kuimetas domisi modernistinėmis formomis. Savo naujausiuose darbuose jis daugiausia dėmesio skiria ne tiek modernizmo formoms, kiek jo medžiagoms, tokioms kaip plienas ir stiklas, ir jų santykiams su šiuolaikinio kapitalizmo raida nuo XIX a. vidurio. Kuimetas Estijos dailės akademijoje įgijo magistro laipsnį (2014), 2018 m. dalyvavo rezidencijų programose WIELS Šiuolaikinio meno centre Briuselyje ir Tarptautinėje studijų ir kuratorių programoje (ISCP) Niujorke. Nuo 2022 m. jis yra Estijos dailės akademijos fotografijos katedros docentas.