Nuo pilkosios zonos iki tretinės atminties: fotografiniais vaizdais rašoma šiuolaikinio meno istorija
Bandymai rašyti Lietuvos šiuolaikinio meno istorijas kol kas sporadiški ir fragmentiški. Dar „pilkesnė zona“ – pastanga pažvelgti į vaizdus, kuriuose užfiksuoti šiuolaikinio meno procesai, įvykiai, kūriniai, parodos. Vis ryškiau nykstant perskyrai tarp reprezentacinio ir estetinio meno režimų, kai dichotomija tarp informacijos ir iliustracijos nustoja galios, šiuolaikinio meno atvaizdai imasi veikti kaip tretinė atmintis, steigianti neretai net ir objektyvesnį žinojimą. Kaip ši vaizdinė istorija rašoma nuo Nepriklausomybės laikų iki šiandien ir kas jos autoriai? Kaip formuojantis tarptautinei meno fiksavimo kalbai randasi standartizuota mechaniška žiūra ir kaip pats menas į tai reaguoja? Pranešime siekiama punktyriškai nužymėti kaip „pilkojoje zonoje“ buvęs ir taikomąja fotografija laikytas meno dokumentavimas tampa savarankišku įrankiu šiuolaikinio meno istorijai rašyti ir kodėl turėtume nebežiūrėti į tokius vaizdus tik kaip į įvykių postprodukciją, tekstų iliustracijas ar rašytinę istoriją papildančią dekoratyvią medžiagą.
Donato Jankausko-Duonio kūrinys „Mamutas sau ir kitiems“ maisto prekių parduotuvės „Pilėja“ vitrinoje Gedimino prospekte Vilniuje. Liutauro Pšibilskio kuruotas projektas „Sau ir kitiems“, 1995. Gintauto Trimako nuotrauka
Jogintė Bučinskaitė – kultūros žurnalistė, tekstų autorė, šiuolaikinio meno kritikė. Baigė žurnalistikos, vėliau kultūros vadybos ir politikos studijas, šiuo metu – Lietuvos kultūros tyrimų instituto menotyros doktorantė. Dirbo Lietuvos nacionalinėje televizijoje (LRT), dėstė Vilniaus dailės akademijoje, yra kuravusi parodas, simpoziumus, redagavusi ir sudariusi leidinius. Rengia parodų tekstus, recenzijas ir kritines analizes Lietuvos ir užsienio kultūros žiniasklaidos platformose. Prisideda prie įvairių šiuolaikinio meno ir kino projektų komunikacijos, tarp jų – „Auksinį liūtą“ 58-ojoje Venecijos bienalėje pelnęs Lietuvos paviljonas, Lietuvos paviljonas 17-ojoje Venecijos architektūros bienalėje.