Romualdo Požerskio paroda „Triukšmai ir šiukšlės“
VDU menų galerijoje „101“ (Muitinės g. 7, Kaunas) eksponuojama Romualdo Požerskio „Triukšmai ir šiukšlės“. Paroda kalba apie desocializuotą, dehumanizuotą meną ir savigarbą prarandančia politiką. Agresyvių medijų ir menininkų kūrinių „triukšmai“ bei „šiukšlės“ įtakoja mūsų visuomenės vertybių suvokimą.
Parodoje eksponuojamos fotografijos ir video kūrinys sukurtas naudojant 1967-1973 metais Požerskio filmuota 8 mm kino medžiaga.
Fotografija XIX a. vaizduojamajai dailei išspyrė taburetę iš po kojų ir ji vis dar kratosi kartuvių kilpoje. Dailininkai ėmė klaidžioti žmogaus pasąmonės labirintuose ir ieškoti meno grynumo abstrakcijoje, o „Art Povera“ ir „Junk Art“ pasekėjai, 50 metų pavėlavę, į muziejus ir galerijas tempia šiukšles ir triukšmą. Šios koncepcijos finansuojamos kaip bankrutavę bankai. Triukšmų menas nehumanizuotas, bedvasis produktas, užsienietiškų sąvokų ir koncepcijų karstas. Triukšmai sukelia atminties trūkinėjimą, loginio suvokimo trikdžius ir trukdo susikaupti. Triukšmo menas sukelia moralinių vertybių destrukciją. Išbalansuoja jausmų ir mąstymo pusiausvyrą. Triukšmo meno prigimtis – persisotinimas menu ir meno kraujomaiša. Triukšme nėra vietos žmogaus dvasios skrydžiui ir ežero pakrantės pavasario ryto garsams.
Triukšmų ir šiukšlių duobėse paskendęs menas deformuojasi, praranda laiko ir prasmės orientaciją. Triukšmas iškreipia meno prigimtį. Nehumanizuotame triukšmų pasaulyje neliko vertybinių pamatų. Užgriuvus triukšmams ir skystoms šiukšlės, tampi meno šiukšlyno dalimi. Triukšmų pasaulyje užprogramuota harmonijos ir grožio baimė. Destrukcijos meno fone talentingi autoriai niekinami, nes jie triukšmams atsparūs. Triukšmo fone vidutinybėms saugiau slėptis tarp vidutinybių.
Vizualinis triukšmas tarkuoja aštrius kampus, niveliuoja meno kriterijus. Moralinės destrukcijos rezultatas – meno projektų naratyvų nuobodulys. Vizualinio meno triukšmas bukina jausmus, slopina aistras. Garsų triukšmai sunaikina melodiją, harmoniją ir polifoniją. Šiuolaikiniame triukšmų fone nelieka šviesotamsos, psichologizmo, socialinių problemų, įskaudinto vaiko ar mirštančiojo paskutinio žvilgsnio. Šiame mene nėra suartos dirvos, šviežio pieno, iškeptos juodos duonos, karšto skerstuvių kraujo ar paveldo taurelės kvapo. Šiuolaikinio meno triukšmai spjaudosi primityvizmu, „tik-tok“ banalybėmis, šlykščiu kiču, dirbtinio intelekto vaškinėmis barbėmis. Šiukšlina politika laužo demokratines nuostatas ir ginklais naikina laisvų kaimynų gyvenimus. Triukšmų medijos nuodija meilę žmogui. Šiukšlėse paskendusi savigarba.
Tik tak, ką po savęs paliksime, tak tik, tak...
Romualdas Požerskis
Paroda veiks iki gegužės 20 d.