John Burke, Simon Norfolk. AFGANISTANO KARO FOTOGRAFIJA; Jaunieji Rusijos fotografai 2013
2013.07.11 - 2013.07.31
Vilniaus fotografijos galerija (Stiklių g. 4)


Airis John Burke (1843? – 1900) yra pirmasis fotografas padaręs pirmąsias visų laikų Afganistano fotografijas. Jo išraiškingos fotografijos suformavo išskirtinį antrojo anglų-afganų karo (1878 – 1880) vaizdą ir po šiai dienai yra deja nežinomi. 

Simon Norfolk (g. 1963) įžvelgė Burke‘o fotografijose humanistinį ir kritišką požiūrį šio Britų kolonialistinio projekto atžvilgiu ir 2010 m. sekdamas jo pėdomis pats patraukė į Afganistaną. Šioje situacijoje jis užsiėmė „perfotografavimu“, sakydamas, kad bendradarbiauja su savo Viktoriojos laikų pirmtaku. Burke‘o fotografija apima daugybę sričių: peizažus, mūšio laukus, archeologinių kasinėjimų vietas, gatvės scenas, Britų karininkų portretus bei etninių afganų grupių portretus. Vengdamas dirbtinai konstruoti tikslias Burke‘o kompozicijas, Norfolk‘as keliaudamas tomis pačiomis vietomis identifikuoja šiuolaikinius atitikmenis ir kuria skaitmeninę šlapiojo kolodijaus proceso versiją. 


Parodos pavadinimu „Karas“ Norfolk‘as dalinai įprasmina savo projektą kaip kaltinimą dėl negailestingo imperialistinio konflikto pasekmių Afganistano gamtai ir žmonėms per paskutiniuosius 130 metų. Susisiejančios fotografijos atsiradusios iš šios partnerystės atspindi tęstinumo ir pakitimų momentus dvidešimtame amžiuje karų nualintoje šalyje. 
 

Simon Norfolk (g. 1963)
 
Peizažo fotografas, kurio fotografijų temos – nuo baisiausių karo zonų ir pabėgėlių kolonijų iki superkompiuterių, sukurtų branduolinių raketų testavimui.
 
1994 jis nuo fotožurnalistikos perėjo prie peizažo fotografijų ir išleido knygą „For Most of It I Have No Words“ (1998) apie vietas, kuriose buvo vykdomas genocidas). Monografijoje „Afganistan: chronotopia“ (2002) jis analizuoja per trisdešimties metų konfliktus šalyje paliktus pėdsakus.
 
Fotografijos pelnė daugybe prizų: Le Prix Dialogue at Les Rencontres d'Arles (2005), The Infinity Prize from The International Center of Photography (2004), Foreign Press Club of America Award (2003), European Publishing Award (2002), World Press Photo, Portraits, 3rd prize stories (2012), The Commission at the Prix Pictet Awards (2012), The Association of Photographer's Awards (UK), Best in category: „Non-commissioned Project“ (2012).
 
Leidiniai: „Afghanistan: chronotopia“ (2002), „For Most Of It I Have No Words“ (1998), „Bleed“ (2005), „Photographs from the War in Afghanistan“ (2011), „Burke + Norfolk” (2011). Fotografijos saugomos The Museum of Fine Arts (Houston), Getty (L.A.) ir Tate Modern muziejų kolekcijose. Kritikai autorių vertina kaip „vieną iš geriausių mūsų laikų fotografų. Aistringas, intelektualus ir politiškas, turintis savitą viziją  ir išraiškingumą“.

Parodos pavadinimu „Karas“ Norfolk‘as dalinai įprasmina savo projektą kaip kaltinimą dėl negailestingo imperialistinio konflikto pasekmių Afganistano gamtai ir žmonėms per paskutiniuosius 130 metų. Susisiejančios fotografijos atsiradusios iš šios partnerystės atspindi tęstinumo ir pakitimų momentus dvidešimtame amžiuje karų nualintoje šalyje.




Jaunieji Rusijos fotografai 2013
 

Konkursui „Jaunieji Rusijos fotografai“ – vienam iš reikšmingiausių Rusijos fotomenininkų sąjungos projektų – jau 12 metų.  Pradžioje jis vyko drauge su Rusijos konkursu „Interfoto“ Maskvoje, vėliau kiekvieną vasarą Nižnij Novgorode, Kazanėje (2011), Čeboksaruose (2012), Plese (2013) susirinkdavo jaunimo festivalių dalyviai, kad pamatytų naujus darbus ir susipažintų su bendraamžiais, pasiklausytų fotografijos meistų ir kažko išmoktų. Daugelis šiuolaikinių talentingų, sėkmingai dirbančių autorių pirmąjį pripažinimą gavo būtent čia, jaunimo festivaliuose. Kiekvienais metais 10 geriausiųjų gauna valstybines stipendijas, o tai skatina jų augimą ir kūrybinį potencialą.

Konkurse kasmet dalyvauja vis kiti dalyviai ir kiekvienais metais jų vis daugėja. Akivaizdžiai auga jų meistriškumas, keičiasi teminė ir vaizduojamoji kolekcijų kryptis. Jaunieji autoriai aktyviai reaguoja į visuomenėje vykstančius procesus, ieško naujų formų ir raiškos priemonių.

Konkurso dalyviai – Rusijos fotomenininkų sąjungos nariai, jauni profesionalūs fotografai ir fotomėgėjai iki 35 metų – gyvenantys įvairiuose šalies regionuose. Kiekvienas iš jų konkursui gali pateikti iki trijų kolekcijų – serijų arba fotografijų ciklų iš 6 darbų, susietų viena tema, idėja, vizualiniu sprendimu. Pirmasis konkurso etapas vyksta Rusijos fotomenininkų sąjungos tinklapyje. Pirmojo turo vertinimo komisija tinkle interaktyviai atrenka geriausias kolekcijas, kurios patenka į antrąjį turą ir dalyvauja baigiamojoje konkurso parodoje. Interakyvaus balsavimo eigą tinkle gali stebėti ir dalyviai, ir „žiūrovai“. Į parodą patekusius darbus organizatoriai atspausdina, o paroda tradiciškai tampa pagrindiniu Jaunimo fotografijos festivalio įvykiu.

2013 m. statistika: į konkursa 237 fotografai iš 48 Rusijos regionų atsiuntė 422 serijas. Į parodą atrinkta 94 autorių 117 kolekcijų gavusių daugumą (6 ir daugiau) pirmojo turo vertinimo komisijos narių balsų. „Jaunimo fotografijos festivalio“ metu konkurso nugalėtojus nustatė antrojo turo tarptautinė vertinimo komisija, dirbusi tiesiog parodoje muziejuje-parodų centre „Prisutstvennije mesta“ Plese (Ivanovo sritis), birželio 27 – 28 dienomis.

10 geriausių fotografų tapo valstybės jaunųjų autorių kultūros stipendininkais. Visiems šiems autoriams paskirta Rusijos Federacijos Kultūros ministerijos 2014 m. valstybės stipendija (72 000 rublių) kūrybinių projektų realizavimui.
 

Konkurso „Jaunieji Rusijo sfotografai – 2013“ laureatai:

Jelena Anosova. Maskva
Darija Aslanian. Samara
Viktoras Borovskich. Novosibirskas
Jelena Jelejeva. Samara
Andrejus Kalmikovas. Stupino, Maskvos sritis.
Anastasija Kičigina. Sankt Peterburgas
Nikita Litvinenko. Maskva
Anastasija Rudenko. Vologda
Kristina Syrčikova. Samara
Fedoras Telkovas. Nižnij Tagilas, Sverdlovsko sritis
 
Kitos parodos