Antanas Miežanskas. "Atsigrįžimai". Nespalvotoji fotografija 1960 – 1977.
2010.07.08 - 2010.07.23
"Prospekto galerija" (Gedimino pr. 43)



2010 m. liepos 8 d.  17 val. Prospekto galerijoje (Gedimino pr. 43, Vilnius) atidaroma Antano Miežansko (g. 1938) nespalvotosios fotografijos paroda “Atsigrįžimai”. Parodoje eksponuojami 1960 - 1977 metais sukurti darbai. Paroda veiks iki liepos 23 dienos.

Praeito šimtmečio 7-ojo dešimtmečio pabaigoje kilusi Lietuvos fotografinio judėjimo banga kartu su A. Sutkumi, A. Macijausku, V. Luckumi, R. Rakausku ir kitais iškėlė ir Antaną Miežanską. 1967 m. jo fotografijos spausdinamos pirmajame almanache “Lietuvos fotografija”, į antrąjį (1969) bei trečiąjį (1971) atrenkama dar daugiau darbų.





Respublikinėse ir tarptautinėse parodose pelnomi pirmieji apdovanojimai. 1969-1972 metų bendros lietuvių parodos Maskvoje (“9 Lietuvos fotografai”), Sankt Peterburge sietinos su Lietuvos fotografijos mokyklos įvardijimu. A. Miežansko fotografijos kartu su kitų Lietuvos fotografų darbais (paroda “Lietuva ‘1969”) ir ne tik Lietuvos (“SSSR Foto” ir kt., taip pat tarptautiniai salonai ir parodos) iškeliauja ir toliau į Europą, JAV, Kanadą, Singapūrą. Būtent šie faktai liudija, kad Miežanskas anuomet buvo ne tik vienas aktyviausių, bet ir vienas geriausiai vertinamų.

Sėkmingai startavęs, A. Miežanskas, deja, greitai nutilo. Vėliau garsus Rusijos literatūros, kino ir televizijos kritikas Levas Aninskis savo knygoje “Saulė šakose. Apybraižos apie Lietuvos fotografiją” (1984) rašo, jog gerai pradėjęs fotografas pasitraukė. Knygos autorius giria Miežansko fotografijų estetinę raišką, tačiau negaili kritikos už kadrų atsitiktinumą, tęstinumo, konteksto nebuvimą. Bet dabar pakėlus fotografo archyvą, tampa akivaizdu, jog tęstinumo būta, ir toli gražu tai nėra pavieniai padriki kadrai.

1967-1976 metais A. Miežanskas dirbo kino operatoriumi Valstybiniame radijo ir televizijos komitete, nuo 1968 m. kūrybiniame susivienijime “Telefilmas”. Taigi dirbdamas tiesioginį darbą (televizijos filmai “Mirtis ir vyšnios medis” (1968), “Senovinės kupiškėnų vestuvės” (1970), “Žiūrų kaimo dainos” (1972), “Žmonės ir medžiai” (1972) ir kt.), A. Miežanskas kartu ir fotografavo. Šiandien po daugelio metų paaiškėja, kad buvo sukurtos fotografijų serijos, kurias sieja tas pats herojus (Ingutė, mimai ir kt.), vieta (Kupiškio apylinkės, Dubingiai, Plateliai ir kt.) ir veiksmas (kupiškėnų vestuvės, kaimo darbai). Peržiūrint nuotraukas atsiveria nuoseklaus pasakojimo gijos, viskas dėliojasi į savo vietas.
Pasitraukti iš aktyvios fotografijos scenos anuomet fotografą privertė gyvenimas, nors A. Miežanskas fotografavo ir toliau. Ir gan gausiai. Tačiau menininkas vienas turėjo išauginti keturis vaikus (viso fotografas turi šiašias atžalas), tad fotografijos nuguldavo ne parodų salėse, o stalčiuose.
Iki šiol tebuvo rodytos fotomenininko pavienės juodai baltos fotografijos, o kaip vientisa serija eksponuota tik “Kupiškėnų vestuvės”, ir ta tik 2002 metais.

Antano Miežansko paroda “Atsigrįžimai” – tai fotografo kūrybos retrospektyva. Parodoje eksponuojami 1960 - 1977 sukurti darbai: portretai, miesto peizažai, aktai, žanrinės scenos.

Ši paroda leis pažvelgti į nepelnytai užmiršto fotografo archyvą, padės bent dalinai suvokti autoriaus kūrybos visumą, savitumą bei indelį į Lietuvos fotografijos mokyklą ir mokyklos įtaką jam.

Parodos organizatorė- Lietuvos fotomeninkų sąjunga (kuratorė Ieva Meilutė-Svinkūnienė), remia LR Kultūros rėmimo fondas.


 

 
Kitos parodos