Vaclovas Straukas. Fotografijos. 1971–1987
2008.09.25 - 2008.10.05
"Prospekto galerija" (Gedimino pr. 43)

Šiandien, rugsėjo 25 d. nuo 16 val. jau bus galima susitikti su Lietuvos fotografijos klasiko Vaclovo Strauko kūryba. Jau ne vieną dešimtmetį Vaclovo Strauko kūryba užima žymią vietą Lietuvos fotografijoje. Menininko kūryba glaudžiai susieta su Klaipėda, pajūrio kraštu ir jo žmonėmis. Pirmasis autoriaus fotografijų ciklas taip ir vadinasi „Pamario motyvai“ (1972). Ciklo fotografijose V. Straukas taikliai pastebėjo Klaipėdos bei pamario žvejų kaimų gyvenimo akimirkas, nepakartojamus gintarinio Baltijos pajūrio vaizdus. Toliau sekė ciklas „Kopos“ (1975). Ypatingas šio ciklo fotografijų filosofiškumas ir epiškumas susiliejo su autoriaus menine nuojauta.


VACLOVAS STRAUKAS
(g. 1923 m.)


Kiekviena profesija palieka žmoguje savas žymes, o betarpiški kontaktai su mokiniais gausiai įliejo optimizmo į fotografo širdį. Taip atsirado stambiausias ciklas „Paskutinis skambutis“ (1975–1987), kuriame ir išryškėjo fotografo kūrybinio braižo savitumas, meilė mokyklai. Čia autorius parodė tą amžiaus lūžį – perėjimą iš vaikystės į jaunystę, kada gyvenimas taip be galo daug žada... Fotografijose daug tėviškos šilumos, permainingos nuotaikos, taiklių, kartais netikėtų, gal surežisuotų, bet įtaigių moksleiviško gyvenimo detalių. Autoriaus vaizduojamas žmogus visada pilnas optimizmo ir džiaugsmo. Tai, ką kitas laikytų tik įvykio iliustracija, V. Straukas nuoširdžiai, sakyčiau naiviai, pateikia kaip gryniausią tiesą. Režisavęs mėgėjiško teatro spektaklius, autorius ir „Paskutinio skambučio“ ciklo fotografijose vykusiai, nesislėpdamas, negudraudamas režisuoja naivias, tačiau be galo nuoširdžias mizanscenas – fotografijas. Manyčiau, nėra Lietuvoje kito autoriaus taip atvirai, netgi naiviai, tačiau tyra širdimi ir protu vaizduojančio lengvai pažeidžiamą, be galo patiklią jaunystę, jos ramų kilnumą. Būtent, žvelgiant į V. Strauko didžiausio mokyklinio ciklo fotografijas, regis matai primityvistų Pirosmanio ar Ruso „naiviojo“ stiliaus drobes. Ciklas ne tik puikiai atskleidžia kūrybinę autoriaus individualybę, bet ir parodo jo kūrybos vietą Lietuvos fotografijos kontekste.

Stanislovas Žvirgždas

          



© Vaclovas Straukas

 
Kitos parodos