Slovakija: spaudos fotografų akimis
2006.12.13 - 2007.01.05
Prospekto galerija (Gedimino pr. 43)

Amžių posūkyje Slovakija - šalis, kurioje neįtikėtinos praeities istorijos susipina su absurdiškomis dabarties situacijomis: šiuolaikinio miesto gyvenimas maišosi su provincijos skurdu, taip pat kaip ir jaunųjų pasaulis su išnykstančiosios kartos, o industrinės zonos su gamtos grožiu. Fotografijos perteikia Slovakijos įvairiapusiškumą, kurį kasdien nesąmoningai jaučiame.


 

   

Pavel Breier ir Jaro Sykora fiksuoja Šiaurinės Slovakijos ir ypač Oravos rajono gyventojų kasdienybę. Fotografai, tęsdami Martinčeko tradiciją, fotografuoja sunkų žmonių gyvenimą tolimose, daugiausia žemdirbių gyvenamose vietovėse. P. Breier fokusuoja savo žvilgsnį ties žmonių iš Oravos įkalnių, kalnų papėdžių ir piemenų kasdienio gyvenimo apeigomis. Tai fotografijos apie senąją ir naująją kartą, kuri, deja, neidentifikuoja savęs su senosiomis tradicijomis. Jaro Sykora kuria realistinius portretus, išskirdamas momentus, kai laikas tarsi sustoja. Tai karta, kurią  traukia gamta ir tylus atsiskyrėlių gyvenimas Oravos įkalnėse. "Jie skurdžiai, bet jie yra laisvi". Fotografas vaizduoja ne skurdą, bet kuria žmogaus, gyvenančio praeito amžiaus pabaigos sąlygomis, portretą.

 

Tamsiąją šiuolaikinės Slovakijos gyvenimo pusę atskleidžia Alano Hyžos reportažai. A. Hyžos fotografijos - tai ne vien paprastas realybės vaizdavimas, tai - kažkas daugiau. Jos pasakoja tiek apie šalies gyvenimą, tiek apie jos gyventojų sielvartą ir vienišumą. Fotografas kuria humanistinį žmogaus portretą. Žmogaus, nepritampančio prie visuomenės. A. Hyžos darbai peržengia spaudos fotografijos ribas.

 

Tuo tarpu, Andrej Bano fotografijų serija apie "kitokią" Slovakiją - tai dokumentas apie mūsų pragyventą amžių, palikusį gilų įspaudą dabartyje. Tai paprastų žmonių liudijimas, unikalus dokumentinis šiandieninės šalies užrašas. Agrarinė pramonė ir kultūra, keistokos situacijos, komercija ir religinė tradicija susijungia A. Bano nespalvotoje fotografijoje.

 

O Jozef Ondzik fiksuoja gyvenimo mieste ir kaime kontrastus. Jo savitose fotografijose, kur laikas ir vieta neturi reikšmės, šiuolaikiniai objektai persipina su praeities simboliais. Vienatvė ir laikas, kuris sustojo. Tarsi mes žiūrėtume ne į dokumentą, o į kruopščiai surežisuotos aplinkos fotografiją.

 

Martinas Kollaro perteikia dinamišką ir sąmojingą Slovakijos paveikslą. Fotografas, o taip pat ir operatorius, savo fotografijose visada sukuria keletą siužetinių linijų. Jo spalvotos fotografijos yra puikūs šiuolaikinės Slovakijos atspindžiai. Menininko, pasižyminčio ironija, humoru, hiperbolizavimu ir daugiasluoksne kompozicija, nesibaigiančios kelionės po šalį suteikė progą sukurti daugybę unikalių fotografijų.


Martin Marenčin rodo "lėtąją, neskubančią" Slovakiją per neatpažįstamus įvykius, kuriuose "tu niekuo neišsiskiri ir esi priimamas kaip vietinio kolorito dalis". Autorius žavisi masiniais renginiais - tradiciniais folkloro renginiais, roko koncertais, disko vakarėliais. Kontrastingos spalvos įprastam kadrui suteikia vartotojišką ir komercinį pavidalą, o kartu oponuoja fotografo fiksuojamai tradicinių spalvų imitacijai.

Šiose fotografijose pristatoma Slovakija - neišsenkančio įkvėpimo, kontrastingų kultūrų ir likimų šalis. Tai tikroviškas, nors kartais beatodairiškas, ne visada priimtinas, tikrovės paveikslas. Septynių fotografų rinktinė "Slovakija: spaudos fotografų akimis" - tik trumpa išvyka susidedanti iš įvairių skirtingų pasakojimų, priverčianti mus apmąstyti mūsų gyvenamą laiką.

   Lucia Benicka

 
Kitos parodos