Monos Filz darbų paroda „Sodas pagalvėje“
2006.07.05 - 2006.07.23
Prospekto galerija (Gedimino pr. 43)

Liepos 5 d. 16 val. "Prospekto" galerijoje Vilniuje (Gedimino pr. 43) bus atidaryta itin savita vokiečių fotografės Monos Filz darbų paroda "Sodas pagalvėje", pavadinta vienos serijos vardu.


1964 m. Dortmunde, Vokietijoje, gimusi menininkė nuo 1989 m. dalyvauja įvairiose parodose, o nuo 1990-ųjų ne kartą lankėsi ir Lietuvoje. Monos Filz ryšys su Lietuva - vienas iš daugelio aspektų, kurie šią parodą daro įdomią. Dingusi autorės šeimos fotografija ir daugelis Vokietijos ir Monos Filz protėvių istorijos iškeltų klausimų atvedė ją į Kaliningradą, o vėliau ir į Klaipėdą.

Būtent Lietuvoje autorei pavyko atkurti istorinį-politinį kontekstą, susijusį su ieškoma šeimos fotografija, ir tai leido Monai Filz naujai interpretuoti vaikystėje girdėtus motinos pasakojimus. Ieškant savo praeities, autorei iškilo užduotis identifikuoti save. Visa tai ir paskatino ją imtis serijos "Sodas pagalvėje". Kurdama Mona Filz naudoja savo autoportretus, tarsi būtų kita asmenybė: konstruodama ir jungdama dingusias kultūrines sąsajas ir vaizdus, kuriuos dėlioja iš šeimos albumo nuotraukų, vaikystės atsiminimų, papročių ir tradicijų, atrastų Lietuvoje. Remdamasi motinos pasakojimų fragmentais kaip išeities tašku, Mona Filz Lietuvoje, ir ne tik, ieškodama kultūrinių sąsajų, kartu atrado ir kūrė Šiaurės rytų Europos moters įvaizdį, varijuojantį tarp religijos, žemės ūkio ir erotikos.

Parodoje taip pat bus galima išvysti serijos "Hamlet"/"Potemkin" darbus. Šią seriją autorę įvėpė sukurti 1991 m. Svetlogorske (Kaliningrado srityje) užfiksuotas nežinomo jauno gintaro pardavėjo portretas. Permainų laikais Monai Filz tai buvo protesto kultūros ženklas, slapto gyvenimo, neatitinkančio oficialių valdžios reikalavimų, apraiška. Po dešimties metų fotografė atvyko į Lietuvą, kur, pasak jos, ji išvydo šalį, ieškančią savo identiteto. Šalį tarp religijos ir prekybinių ženklų, tradicijos ir ateities, mandagumo ir šiurkštumo, improvizacijos ir užsispyrimo, šaltumo ir susitelkimo, nepriklausomybės ir priklausomumo, užsisklendimo ir atvirumo, Rytų ir Vakarų. Į šią seriją, kuri yra dialogas su Andriaus Mamontovo muzika ir Balio Buračo fotografijomis, patenka ir darbai, užfiksuoti Kryžių kalne.

Piešinių serijoje "Rožinis pumpuras" atsiskleidžia savitas, Monos Filz kuriamas moters pasaulis. Miško ir miesto pasaulių priešprieša, įvairūs simboliai, pasakų motyvai, moters kūnas susilieja į keistus ir išskirtinius vaizdus.

Žiūrinti į Monos Filz darbus, atsiveria neribota erdvė vaizduotei. Erdvė, kurioje praėjusių laikų aidas virsta fizine manifestacija, jungiančia pasakojimų motyvus ir neryškius, išplaukusius vaizdus. Čia rodomos fotografijos, piešiniai, koliažai, fragmentai, eskizai, mintys ir idėjos, varijuojančios sode, simbolizuojančiame mistinę atradimų erdvę.

Eglė Deltuvaitė

  


© Mona Filz

 
Kitos parodos