Atgal
Aukštaitijos fotografija šiandien

Maloniai kviečiame Jus 2014 m. gruodžio 19 d. 17 val. į "Aukštaitijos fotografija šiandien" parodos ir katalogo pristatymą, kuris vyks Fotografijos galerijoje, Vasario 16 - osios gatvė 11, Panevėžys.

Paroda „Aukštaitijos fotografija šiandien“ daug kuo atkartoja Panevėžio dailės galerijos jau tradiciniais tapusius „Aukštaitijos dailės“ projektus – tiek sumanymu, tiek geografija. Pirmą kartą šio regiono fotografams viską pavyko realizuoti iki galo – surengti laisvos tematikos parodą ir išleisti katalogą, užfiksuojantį tai, ką maždaug per penkerius pastarus metus kūrė Panevėžio, Biržų, Pasvalio, Rokiškio ir Kupiškio fotografai – mėgėjai ir pripažinti fotomenininkai, gyvenantys, gimę ar dirbę šiuose kraštuose. Nepamiršti ir fotografai, „emigravę“ į šalies centrus, bene visi – į Vilnių.

Šiai margai parodai apibūdinti labiausiai tinka žodis m o z a i k a, nes parodos kuratoriai siekė ne kokio nors jos temų konceptualumo ar kryptingumo, o regiono fotografijos procesų, sąstingių ir temų įvairovės apžvalgos. Taip pat norėta pagyvinti tuos procesus, paskatinti kūrybai ir kontaktams ne vieną fotografuojantį ir nestokojantį gabumų, tačiau gan hermetiškai savo pasaulėlyje užsidariusį ir beveik netobulėjantį fotografą. Taigi, čia svarbus dėmesys regionų (provincijos) kultūrai ir jos sąsajoms su „centrais“, nes būtent Lietuvos periferija ilgą laiką kūrybingiausiomis asmenybėmis turtino (dar ir šiandien turtina) centrus...
Ekspozicija iš tiesų margai eklektiška – ir tematika, ir autorių lygmenimis, ir fotografijos technika. Simboliška, kad tituluočiausias autorius, Nacionalinės premijos laureatas Algimantas Aleksandravičius čia rodo ne portretus, pelniusius jam pripažinimą, o klasikinius peizažus, fotografuotus didesniame Aukštaitijos plote, negu rėpia ši paroda. Mat fotografas ką tik išleido solidų albumą, skirtą visai Aukštaitijai. Peizažo žanre gan sėkmingai su Algimantu „konkuruoja“ Zenono Meškausko Biržų panoramos, įdomūs ir įspūdingi gamtos fotografo Virginijaus Stumbrio i n f r a r e d peizažai, kiek sudėtingesnis, ekologiškai ir meniškai konceptualizuotas, savotiškai perkurtas ir transformuotas jau į fotomeno pasaulį įsiveržusios gabios fotografės Lauros Vansevičienės gamtovaizdis („under you skin/po tavo oda“ – sudegusio Kuršių nerijos miško vaizdai). Beveik prie bedaiktės fotografijos priartėja Ainio Bagdono nespalvotos, abstrakčios, ūkanotos Suomijos panoramos; subtilūs ir abstraktoki, pilni šviesos žaismo Valentino Pečinino darbai iš ciklo „Trolių sielos ir sapnai“. Įspūdingi Laimono Šepečio audros peizažai, tik pavadinimai gal galėtų būti subtilesni.
Atskira kalba būtų apie stipriausius ir gausiausius šios parodos dalyvius – Panevėžio fotografus, jau daug metų besiburiančius apie vienintelę šiame regione Fotografijos galeriją, tiesa, dabar sujungtą su Panevėžio dailės galerija į „vieną kūną“, tačiau atliekančią jai įprastas funkcijas. Visus panevėžiečius būtų sunku (o ir nebūtina) čia išvardinti, tad paminėsiu, kas man padarė didesnį ar mažesnį įspūdį tiek parodos, tiek asmeninės kūrybos kontekstuose (du, emigravę į Vilnių, jau paminėti: Algimantas ir Laura ... plius Valentinas). 
Neseniai kūrybiškai atsinaujinusi ir sulaukusi dėmesio (spalvotų fotografijų serija „Iš spalvotų dienų“) Marija Šileikaitė - Čičirkienė rodo naujos – „dupleto“ – dviejų vaizdų sugretinimo – serijos „Kelionė atgal“ fotografijas; pavadinimas simbolizuoja ir autorės sugrįžimą į nespalvotosios fotografijos pasaulį. Subtilaus fotomontažo meistro Evaldo Ivanausko darbai papuošia kiekvieną parodą ar katalogą; šį kartą jis gilinasi į fotografijos praeities ir dabarties sąsajas. Gaivus, netikėtas, visada truputį kitoks nei kiti yra Saulius Saladūnas; ir šį sykį jo „žmogaus vaizdas“ kupinas postmodernaus žaismo, aliuzijų į kičą ir į sustingusius mitus. Gediminas Kudirka  savo agrariniais vaizdais įrodo, kad juos galintis fotografuoti ne prasčiau negu vestuves.
Man, kaip buvusiam ornitologui, patiko Kastyčio Vainausko dinamiški kėkštų skrydžių portretai – puikios, profesionalios gyvūnų (gamtos) fotografijos. Panevėžio praeities ir dabarties vaizdus bando konceptualizuoti jauna fotografė Milda Butkevičiūtė.
Kitas gausesnis dalyvių būrys būtų biržiečiai. Meistriškumu ir pripažinimu išsiskiria žinomas fotomenininkas, dabar vilnietis Ramūnas Danisevičius. Tai reto talento matyti „naujus“ rakursus ir detales fotografas, kūrybiškai besinaudojantis ir skaitmenine, ir analogine fotografija, taip pat ir  p i n h o l e ( šia technika atliktas  parodos portretas „Martynas“). Dabar jau daros madinga dvejinti ar trejinti fotografinius vaizdus į vieną lakštą, tačiau Lijana Judickaitė ( šio katalogo dizainerė ir Biržuose įkurtos, bet dar visa jėga neveikiančios „Portfolio“meno galerijos vadovė) šį kartą tai daro sėkmingai.
Iš Rokiškio, Pasvalio ir Kupiškio dalyvių, deja, mažiau. Išskirčiau efektyvius, daugiasluoksnius vaizdo ir prasmių turtingumu Rokiškio krašto dailininko Rimvydo Pupelio fotomontažus. Fotografiškai (daugiausia savo regione ir internete) aktyvūs dar du Rokiškio fotografai – jau minėtas Virginijus Stumbrys ir Darius Baltakys, eksponuojantis vadinamuoju „rakauskišku lyrizmu“ persunktus darbus. 
Vienas iš Pasvalio kraštą reprezentuojančių fotografų – Nacionalinės premijos (už literatūrą) laureatas – rašytojas, vertėjas ir aistringas fotografas Vladas Braziūnas rodo menininkų, kolegų rašytojų, portretus.
Marga paroda „Aukštaitijos fotografija šiandien“ iš dalies atspindi daugelį šiuolaikinės fotografijos procesų, vykstančių visoje šalyje ir pasaulyje. Galbūt stokojama konceptualumo, nes vaizdas čia daugiausia suvokiamas tiesiogiai, „tradiciškai“, tad ta vadinamoji ir gal sovietmety kiek sureikšminta „Lietuvos fotografijos mokykla“ (pernelyg mažai buvom veikiami Europos ir pasaulio kontekstų) tebėra visai šalia. 
Gerai tai ar blogai, tegalės patvirtinti ar paneigti tik laikas, nes šiandien fotografijos vaizdų srautas darosi nebeaprėpiamas, tuo pačiu chaotiškai laisvas ir nenuspėjamas, sunkiai pasiduodantis kokioms nors klasifikacijoms ar apibendrinimams.


Alis Balbierius
rašytojas, fotografas


 
Kitos naujienos