Atgal
Vokiečiai įvertino išskirtinį lietuviško fotografijų albumo dizainą

fotografas Johannes Tolk


Rugsėjo 4 d. Frankfurte vykusiuose Vokietijos knygos dizaino konkurso apdovanojimuose Vytauto V. Stanionio albumo „Nuotraukos dokumentams“ dizainą kūrusiai komandai įteiktas prizas už novatoriškumą ir naujų formų paieškas knygos mene. Drauge su kitomis 27-iomis konkurse apdovanotomis knygomis spalio 8–12 d. albumas bus eksponuojamas Frankfurto knygų mugėje, Vokietijos knygos meno fondo stende.

Vienas prestižiškiausių Europoje Vokietijos knygos dizaino konkursas kasmet išskiria 25 Vokietijoje išleistas ar pagamintas knygas. Dar trys papildomi prizai teikiami už novatoriškumą ir naujų formų paieškas knygos mene. Vienu šių prizų šiemet apdovanota Vytauto V. Stanionio albumą kūrusi komanda: dizaineris Tomas Mrazauskas (Berlynas), leidėjas Gintaras Česonis (Kauno fotografijos galerija), nuotraukų redaktorius Raimundas Austinskas (Kaunas) bei gamybos vadovai Regimantas Trinkūnas ir Mindaugas Šveikauskas (spaustuvė „Kopa“, Kaunas).
Sunku vienareikšmiškai įvardyti, kas yra „Nuotraukos dokumentams“. Šią seriją Vytautas V. Stanionis sukūrė 1987 m. naudodamas pasinių fotografijų ruošinius, kuriuos atrado savo tėvo Vytauto Stanionio archyve. Nuotraukos padarytos 1946 m. sovietų valdžios užsakymu. Dėl medžiagų stygiaus vienoje fotografijoje atsidūrę du nepažįstamieji vėliau buvo išskirti kadruojant, užribyje paliekant biurokratiniam aparatui nereikalingas, tačiau dabar tokias įdomias, detales, ir taip gaunant paprasčiausias nuotraukas dokumentams. Kaip pastebi menotyrininkė Ieva Meilutė-Svinkūnienė, serijos autorystė „iki šiol tebemigruoja tarp Vytauto Stanionio, dviautorystės ir Vytauto V. Stanionio“. Imdamasis tėvo archyvo eksploatacijos Vytautas V. Stanionis savotiškai sukuria „Nuotraukas dokumentams“ kaip reiškinį, aktualiai tebevykstantį iki šiol.


Fotografas Johannes Tolk

Išsiskiriantis albumo dizainas atskleidžia „Nuotraukų dokumentams“ dualumą ir procesualumą. Nesiekdamas sukurti sterilios ar reprezentatyvios fotografijos iliuzijos dizaineris Tomas Mrazauskas lapų perlenkimais sąmoningai skelia kiekvieną atvaizdą pusiau. Toks drąsus sprendimas leidžia bent iš dalies pajusti tėvo ir sūnaus Stanionių požiūrių bei tikslų skirtumą ir galiausiai – jų susiliejimo kuriamą visumą. Pirminę nuotraukų intenciją nurodo ir dokumentų segtuvą primenanti albumo forma: blyškiai melsvi viršeliai, dvi metalinės sąsagos, galiausiai – ploni gelsvo popieriaus lapai kuria estetiką, atliepiančią portretus padengusias dulkes ir brėžių dygsniais paženklintus laiko pjūvius. Inovatyvūs dizaino ir spaudos sprendimai pasitelkiami leidinį sudarančių fotografijų sąvasties išgryninimui, taip sukuriant intriguojantį ir žiūrovą įsitraukti bei reflektuoti skatinantį turinio ir formos dialogą.
Prancūzijoje vykusiame Arlio fotografijos festivalio albumų konkurse „Nuotraukos dokumentams“ pateko į geriausių penketuką. Leidinys taip pat buvo pastebėtas Lietuvos knygos dizaino konkurse bei įvertintas Baltijos knygos dizaino konkurse.

Milda Kiaušaitė


 
Kitos naujienos